Blog

HomeMARKETINGPersona – co to jest? Poznaj swoich odbiorców!

Persona – co to jest? Poznaj swoich odbiorców!

Persona – co to właściwie jest i czy jest mi potrzebne? Wyobraź sobie taką sytuację… Siadasz wieczorem nad pustą kartką i wymyślasz posty na swój fanpage firmowy. Znów nie masz weny… znów nie wiesz co napisać. Kogo to w ogóle interesuje? Czy ktokolwiek to przeczyta? Zareaguje? Czy ktoś zauważy Twoją pracę? Znów błądzisz po omacku i czujesz, że zaczyna Ci brakować sił. Nie wiesz już po co w ogóle prowadzić te socjale firmowe. Myślisz nad zamknięciem biznesu. A wystarczyłoby stworzyć personę… Tak, persona to odpowiedź na większość Twoich wątpliwości. Dlaczego?

Persona – czyli potencjalny klient idealny

Persona to tak naprawdę obraz Twojego idealnego klienta. Tworząc ją sobie odpowiadasz na najważniejsze pytania: 

  • Kim jest Twój idealny klient? 
  • Gdzie mieszka? Jakiej jest płci? W jakim wieku? 
  • Czym się interesuje? 
  • W jakich godzinach lubi siedzieć i przeglądać media społecznościowe? 
  • Jakie ma problemy w życiu? 
  • Co jest jego priorytetem? 
  • Jakimi wartościami kieruje się w życiu? 

Pewnie Ci się wydaje, że to nie ma sensu… Skąd Ty to wszystko masz wiedzieć? No i po co Ci ta wiedza w ogóle! Jak to się ma do sprzedaży? Co ma do tego ta cala persona? No właśnie chcę Ci powiedzieć, że ma! I to dużo. 

Pisz do konkretnej osoby

Persona znacznie ułatwi Ci sprawę. Stwórz sobie obraz idealnego klienta i nazwij go na przykład Kasia/Tomek/Julia/Zenek, czy jakkolwiek inaczej. Dzięki temu w pierwszej kolejności łatwiej będzie Ci pisać treści. Nie będziesz się znów zastanawiać, co ci ludzie mogą chcieć przeczytać. Każdy content będziesz kierować do konkretnej osoby, odpowiadając na jej potrzeby. Po pierwsze: to skuteczniejsze, po drugie: szybsze. 🙂 Daję Ci gwarancję! 🙂 

Persona idealna – aby ją stworzyć, zacznij od statystyk

Chcąc stworzyć personę zacznij od tego, żeby w pierwszej kolejności przeanalizować swoje statystyki. Google Analytics, Facebook Analytics i po prostu… profile osób, które najczęściej u Ciebie kupują i/lub się udzielają. Jeśli nie masz jeszcze takich danych – zastanów się, kto mógłby chcieć Cię słuchać/czytać i korzystać z Twoich produktów. Stwórz sobie personę i za jakiś czas ją zweryfikuj. To nie jest tak, że raz stworzona persona, już nigdy nie może zostać zmieniona. (nawet nie czuję, że rymuję :D) Taka jest prawda. Możesz nawet mieć kilku takich “idealnych klientów”. Serio, serio 🙂 

Ucz się w praktyce!

Jeszcze Cię nie przekonałam, że persona jest bardzo ważna? W takim razie w poszukiwaniu inspiracji zajrzyj na moje konto na Instagramie i zobacz, jak swoje persony tworzyły moje czytelniczki. W kalendarzu adwentowym, w dniu 3 miały za zadanie zastanowić się nad tym, kto jest ich idealnym klientem. I poszło im doskonale! Ja aż pękam z dumy i za Ciebie również trzymam kciuki. Takie małe kroczki przybliżają Cię do sukcesu. 

Trzymaj się i powodzenia!

POST A COMMENT